Etusivu > Tietoa kirkkokäsikirjasta

Tietoa kirkkokäsikirjasta

Kirkkokäsikirja on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksen hyväksymä kirja, jossa määritellään ja annetaan ohjeet siitä, miten jumalanpalveluselämää seurakunnissa vietetään.

Nykyinen kirkkokäsikirja jakautuu kolmeen osaan: Jumalanpalvelusten kirja (2000), Evankeliumikirja (1999) ja Kirkollisten toimitusten kirja 1-3 (2003).

Mitä kirkkokäsikirja sisältää?

1. Jumalanpalvelusten kirja sisältää seurakunnassa tarvittavat keskeiset jumalanpalveluskaavat, niihin kuuluvat rukoukset ja messusävelmät.

2. Evankeliumikirja sisältää muun muassa kirkkovuoden pyhäpäivien raamatuntekstit, rukoukset ja virsisuositukset.

3. Kirkollisten toimitusten kirjan 1. osa sisältää ns. kasuaalitoimitukset eli sellaiset toimitukset, joista säädetään kirkkolaissa ja kirkkojärjestyksessä. 2. osa sisältää virkaan vihkimiset ja asettamiset sekä esimerkiksi kirkon vihkimisen. 3. osa sisältää rukoushetken kaavan sekä raamatuntekstejä, rukouksia ja musiikkiaineistoa eri tilanteisiin.

Taustatietoa Jumalanpalvelusten kirjasta:

Jumalan kansan juhla. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksen vuonna 1988 asettaman käsikirjakomitean välimietintö 1992 (pdf, 100 Mt)

Taustatietoa Kirkollisten toimitusten kirjasta:

Kirkolliskokouksen vuonna 1988 asettaman käsikirjakomitean mietinnön perustelut 2001 (pdf, 0,3 Mt)

Nykyinen Kirkolliskokouksen hyväksymä kirkkokäsikirja jakautuu kolmeen osaan: Jumalanpalvelusten kirja (2000), Evankeliumikirja (1999) ja Kirkollisten toimitusten kirja 1-3 (2003).